string(23) "Rady Miasta Jarosławia" string(23) "Rady Miasta Jarosławia"

Uchwała nr 106/XII/03Rady Miasta Jarosławiaz dnia 23 czerwca 2003w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta JarosławiaNa podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 i art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dn. 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. Nr 142 z 2001 r. póz. 1591 z późn. zm) w związku z art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, póz. 622 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego Rada Miasta Jarosławia uchwała co następuje :

Uchwała nr 106/XII/03
Rady Miasta Jarosławia
z dnia 23 czerwca 2003


w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Jarosławia

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 i art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dn. 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. Nr 142 z 2001 r. póz. 1591 z późn. zm) w związku z art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, póz. 622 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego Rada Miasta Jarosławia uchwała co następuje :


uchwała obowiązująca
 
§ 1
Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na nieruchomościach położonych w granicach administracyjnych miasta Jarosławia, w formie Regulaminu, stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta.

§ 3
Traci moc uchwała NR 411/XXXIV/97 Rady Miasta Jarosławia z dnia 25 kwietnia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Jarosławia.

§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 106/XII/03
Rady Miasta Jarosławia z dnia 23 czerwca 2003 r.


REGULAMIN
SZCZEGÓŁOWE ZASADY UTRZYMANIA CZYSTOŚCI l PORZĄDKU NA TERENIE MIASTA JAROSŁAWIA

Rozdział 1
Wymagania dotyczące utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
1. Zasady i zakres prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,
    1). Odpady komunalne na terenie miasta Jarosławia są gromadzone w sposób selektywny w zakresie odzysku: papier, szkło, polietylen.
    2). Gruz, odpady z utrzymania terenów zielonych itp. są gromadzone w oddzielnych pojemnikach.
    3). Szczegółowe zasady selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych stałych zostaną określone w oddzielnym opracowaniu pn. "Program gospodarki odpadami dla miasta Jarosławia".
2. Wymagania dotyczące uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego.
    1). Nieruchomości służące do użytku publicznego należy utrzymywać w należytym stanie porządkowym - na bieżąco usuwać z nich błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia.
    2) Sprzątanie ulic, chodników i placów oraz odśnieżanie tych terenów odbywa się w sposób zapewniający utrzymanie na bieżąco czystości i porządku oraz zgodnie z planami letniego i zimowego utrzymania dróg,
    3). Opracowanie planów letniego i zimowego utrzymania dróg należy do obowiązków zarządców dróg,
    4). Śnieg i lód usunięty z nieruchomości służących do użytku publicznego należy odkładać w pryzmy w takich miejscach aby umożliwić korzystanie z nieruchomości w niezbędnym zakresie wg ich przeznaczenia (możliwość przejścia lub przejazdu) ; na drogach publicznych śnieg i lód usunięty z jezdni i chodników należy układać w pryzmy w obszarze pasa drogowego, wzdłuż krawędzi jezdni i chodnika w taki sposób aby zapewnić bezpieczeństwo przejazdu i przejścia.
    5). Zabrania się zgarniania śniegu i lodu z chodnika na jezdnię oraz z jezdni na chodnik.
    6). Piasek użyty w celu likwidacji śliskości należy uprzątnąć niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.
    7). Uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z przystanków komunikacji publicznej odbywa się na podstawie stosownych umów, zawartych pomiędzy przedsiębiorcami użytkującymi przystanek a firmą sprzątająca, w których określona jest częstotliwość sprzątania.
3. Wymagania dotyczące mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.
    1). Mycie i naprawy pojazdów samochodowych mogą być wykonywane wyłącznie w myjniach i warsztatach naprawczych, względnie w innych miejscach specjalnie wyznaczonych do tego celu.
    2). Wyznaczenie na terenie nieruchomości miejsc do mycia i napraw pojazdów samochodowych należy do obowiązków właściciela (zarządcy, administratora) tej nieruchomości.
    3). W przypadku wyznaczenia (np. na terenach zamieszkania zbiorowego) miejsc do mycia i napraw pojazdów samochodowych należy wydzielić je w terenie w sposób widoczny, oznakować tablicami informacyjnymi oraz wyposażyć w pojemnik do gromadzenia odpadów. Miejsca takie powinny mieć utwardzone podłoże, być wyposażone w punkt czerpalny wody oraz kanalizację sanitarną, względnie zbiornik na ścieki, umożliwiający odprowadzenie ścieków z mycia pojazdów.
    4). Zabrania się mycia i napraw pojazdów samochodowych na ulicach, placach, parkingach i innych terenach otwartych przeznaczonych do użytku publicznego za wyjątkiem określonym w pkt 5 niniejszego rozdziału.
    5). Dopuszcza się mycie osobowych pojazdów samochodowych oraz wykonywanie drobnych napraw dla potrzeb własnych osób fizycznych na terenach własnych posesji, pod warunkiem, że czynności te odbywają się w sposób nie naruszający praw osób trzecich oraz zgodnie z przepisami ochrony środowiska.
    6). Zabrania się wykonywania na terenach otwartych napraw związanych z emisją spalin do atmosfery.
Rozdział 2
Wymagania dotyczące rodzaju urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, oraz ich rozmieszczania i utrzymywania.
1. Wymagania dotyczące rodzaju urządzeń do zbierania odpadów.
    1). Do zbierania odpadów komunalnych w tym segregowanych należy stosować następujące urządzenia:
      a) dla gospodarstw indywidualnych :
      - pojemniki 110 l - dla odpadów komunalnych zmieszanych,
      - pojemniki lub worki - dla odpadów segregowanych,
      b) dla terenów zamieszkania zbiorowego : pojemniki 1101, 1100 l, KP-7,
      c) na drogach, na placach, przystankach komunikacji, dworcach PKP i PKS, na terenach zielonych i innych miejscach przeznaczonych do użytku publicznego - kosze uliczne, d) dla pozostałych terenów nie wymienionych w punktach a-c, (np.: placówki oświatowe, ogrody działkowe, kompleksy garażowe, kompleksy handlowe itp.) - pojemniki 110 l lub 1100 l w zależności od potrzeb.
    2). Urządzenia służące do zbierania odpadów powinny posiadać atesty dopuszczające je do stosowania, cechować się nienagannym stanem technicznym.
2. Wymagania w zakresie utrzymania urządzeń do zbierania odpadów.
    1). Utrzymanie pojemników na odpady w odpowiednim stanie technicznym należy do obowiązków firmy wykonującej usługę w zakresie wywozu odpadów. Do firmy należy również utrzymanie terenu, na którym ustawione są pojemniki.
    2). Za utrzymanie urządzeń do zbierania odpadów w należytym stanie sanitarnym odpowiada właściciel nieruchomości.
    3). Zabrania się zbierania w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gorącego żużla, gruzu budowlanego, odpadów zielonych i odpadów innych niż komunalne.
    4). Zabrania się spalania odpadów w pojemnikach.
3. Wymagania dotyczące ilości i rozmieszczania urządzeń do zbierania odpadów.
    1). Ilość pojemników powinna być dostosowana do potrzeb, przy czym :
      a). Dla gospodarstw indywidualnych i lokali za podstawę do wyliczenia potrzebnej ilości pojemników przyjmuje się normatywny wskaźnik, określony w punkcie 4 niniejszego rozdziału przy uwzględnieniu ilości osób, korzystających z pojemnika oraz częstotliwości wywozu odpadów,
      b), dla terenów użyteczności publicznej rozmieszczenie koszy ulicznych powinno być wyznaczone obecnością infrastruktury (przy przejściach dla pieszych, ławkach, zatokach samochodowych, itp.) oraz być proporcjonalne do intensywności natężenia ruchu, przy czym jako wyznacznik do określenia ilości koszy ulicznych przyjmuje się gęstość ich rozmieszczenia w centrum miasta - średnio co 100 m.
      c), dla pozostałych terenów np. ogrody działkowe, parki, dworce - doświadczalnie - wg potrzeb.
    2). Urządzenia do zbierania odpadów należy umieszczać w miejscach zapewniających dogodny dostęp dla służb zajmujących się ich opróżnianiem przy zachowaniu odległości wynikających z odrębnych przepisów w szczególności określonych w Dz. II, rozdz. 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U.z 2002 r. Nr 75, póz. 690).
    3). Miejsca, w których ustawione są urządzenia do zbierania odpadów komunalnych stałych powinny być wydzielone w sposób widoczny, posiadać utwardzone i wyrównane podłoże.
    4). Koszty urządzenia i utrzymania miejsca ustawienia pojemników zgodnie z wymaganiami określonymi w pkt 3 ponosi właściciel nieruchomości.
4. Normatywne wskaźniki gromadzenia odpadów komunalnych i nieczystości płynnych.
    1). Ustala się normatywne wskaźniki gromadzenia odpadów komunalnych stałych :
      a) 1,35 m3 na mieszkańca na 1 rok dla zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej,
      b) 1,40 m3 na mieszkańca na 1 rok dla zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej,
      c) 0,26 m^m2 dla lokali l kat. (bary, restauracje, stołówki itp),
      d) 0,22 m3 /m2 dla lokali II kat. (sklepy),
      e) 0,18 m3 /m2 dla lokali III kat. (biura),
    2). Normatywne ilości nieczystości płynnych określa się wg zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz.U.Nr 8, póz. 70).
Rozdział 3
Wymagania dotyczące częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego. 1. Odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości odbywa się z częstotliwością co najmniej jeden raz w tygodniu.
2. Odbieranie odpadów komunalnych i odpadów segregowanych odbywa się w oparciu o opracowany harmonogram wywozu odpadów, który jednostka wykonująca usługę przesyła do wiadomości Burmistrzowi Miasta Jarosławia na początku każdego roku kalendarzowego.
3. W przypadku gdy wyznaczony w harmonogramie dzień wywozu odpadów przypada na dzień świąteczny jednostka odpowiedzialna za wywóz odpadów ma obowiązek wywiezienia odpadów w dzień poprzedzający.
4. Odbieranie nieczystości ciekłych odbywa się z częstotliwością zapewniającą nieprzepełnianie się zbiorników przeznaczonych do ich gromadzenia.
5. Odbieranie odpadów komunalnych stałych, w tym segregowanych oraz nieczystości ciekłych wykonywane jest przez przedsiębiorcę uprawnionego do wykonywania działalności na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. O utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
6. Odbieranie odpadów komunalnych stałych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości odbywa się na podstawie umów zawartych pomiędzy podmiotem wykonującym działalność w tym zakresie a kontrahentem, przy czym umowa powinna wyraźnie określać ilość odpadów, oraz częstotliwość ich wywozu.
7. Odpady wielkogabarytowe są odbierane na indywidualne zlecenie tej usługi firmie specjalistycznej.
8. Odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli i zarządców terenów przeznaczonych do użytku publicznego (ulice, chodniki, place, przystanki komunikacyjne itp.) odbywa się na podstawie umów zawartych pomiędzy właścicielami i zarządcami a jednostką świadczącą usługi w zakresie odbierania odpadów.

Rozdział 4
Warunki przyjmowania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych do unieszkodliwiania 1. Na terenie miasta Jarosławia wskazuje się następujące miejsca przyjmowania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych:
    a) miejskie składowisko odpadów przy ul. Kamiennej dla odpadów komunalnych,
    b) miejska oczyszczalnia ścieków przy ul. Wróblewskiego dla nieczystości ciekłych.
2. Przyjmowanie odpadów komunalnych na składowisko odpadów oraz przyjmowanie nieczystości ciekłych na teren oczyszczalni ścieków może być dokonane wyłącznie przez te jednostki i osoby które są uprawnione do występowania w obrocie prawnym na podstawie obowiązujących przepisów prawnych.
3. Ustala się następujące warunki transportu odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych :
    a) w odniesieniu do jednostek świadczących usługi w w/w zakresie, transport odpadów komunalnych stałych (w tym opróżnianie pojemników) odbywa się przy wykorzystaniu taboru specjalistycznego,
    b) wywóz nieczystości ciekłych odbywa się samochodami asenizacyjnymi, spełniającymi wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych (Dz.U.02.193.1617).
4. Zarządca składowiska odpadów oraz zarządca oczyszczalni ścieków są obowiązani do prowadzenia ewidencji przyjmowania odpadów komunalnych stałych i nieczystości płynnych, zawierającej: rodzaj i ilość przywiezionych odpadów komunalnych wyrażoną w Mg, ilość nieczystości płynnych wyrażoną w m3, źródło ich pochodzenia, dane dotyczące przedsiębiorcy przywożącego odpady komunalne i nieczystości płynne.
5. Zarządcy, o których mowa w pkt 4 są obowiązani do przechowywania dokumentów dotyczących ewidencji przez okres 5-ciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym sporządzono te dokumenty.

Rozdział 5
Wymagania dotyczące obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe. 1. Osoby utrzymujące psy są zobowiązane do:
    a) zgłoszenia psa do rejestracji w Urzędzie Miasta, niezależnie od tego, czy właściciel podlega obowiązkowi podatku od posiadania psa,
    b) nabycia numerka identyfikacyjnego i umieszczenia go na obroży psa,
    c) poddawaniu psa okresowym szczepieniom ochronnym,
    d) natychmiastowego zawiadomienia służb weterynaryjnych w przypadku zaobserwowania u zwierzęcia objawów wzbudzających podejrzenie zachorowania na chorobę zakaźną,
    e) zleceniu służbom weterynaryjnym obserwacji zwierzęcia, który skaleczył człowieka,
    f) zabezpieczenie nieruchomości, na której przebywa zwierzę w sposób uniemożliwiający swobodne wydostanie się zwierzęcia poza jej teren,
    g) w przypadku wyprowadzenia psa poza teren nieruchomości, prowadzenia go na smyczy a w miejscach publicznych w kagańcu (zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych, i może się odbyć wyłącznie pod nadzorem opiekuna i pod warunkiem, że pies ma założony kaganiec),
    h) usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzę na klatce schodowej i innych pomieszczeniach budynku oraz miejscach publicznych (place, ulice, itp.),
    i) posiadania podczas wyprowadzania psa poza obszar nieruchomości przyborów umożliwiających usunięcie nieczystości pozostawionych przez zwierzę,
2. Psy wałęsające się lub pozbawione należytej opieki ze strony ich właścicieli mogą być wyłapywane przez osoby posiadające zezwolenie Burmistrza Miasta.
3. Właściciele, którzy w nienależyty sposób sprawują opiekę nad swoimi psami poniosą koszty ich pochwycenia i utrzymania w okresie ich pobytu w punkcie zatrzymania.
4. Zakazuje się wprowadzania psów na teren parków, ogródków jordanowskich oraz innych wyznaczonych miejsc służących do zabaw dzieci i rekreacji, cmentarzy, obiektów użyteczności publicznej i obsługi ludności, których właściciele wprowadzą taki zakaz.
5. Obowiązki określone w ust.1 pkt. c, d, e, f, i, j dotyczą również właścicieli kotów.
6. Zarządcy i administratorzy terenów zamieszkania zbiorowego są obowiązani do rozpropagowania na administrowanych terenach obowiązków spoczywających na właścicielach zwierząt poprzez umieszczenie stosownych informacji na tablicach ogłoszeń,
7. Ochrona nad bezdomnymi zwierzętami odbywa się poprzez umieszczanie zwierząt w schroniskach gmin posiadających taki obiekt na podstawie stosownych umów względnie porozumień.
8. Transport i unieszkodliwianie zwłok zwierząt jest wykonywany przez specjalistyczną jednostkę na koszt właściciela zwierzęcia.

Rozdział 6
Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich - utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach.
1. Dopuszczalność hodowli zwierząt futerkowych, bydła, koni, drobiu oraz trzody chlewnej określono w załączniku nr 2 do uchwały.
2. Hodowla powinna być urządzona w sposób nieuciążliwy dla sąsiednich nieruchomości, zapewniający utrzymanie ładu i porządku oraz przy zachowaniu obowiązujących przepisów prawnych.
3. Ustala się warunki prowadzenia hodowli pszczół na terenie miasta :
- minimalna odległości uli od granicy sąsiedniej nieruchomości: 10 m
- minimalna odległość uli od dróg i budynków : 30 m,
- granice działki należy obsadzić żywopłotem,

Rozdział 7
Wymagania w zakresie prowadzenia deratyzacji.
1. Właściciele, zarządcy, użytkownicy nieruchomości są obowiązani do przeprowadzenia co najmniej jeden raz w roku, w okresie jesiennym deratyzacji pomieszczeń takich jak : korytarze, piwnice, węzły cieplne i wodomierzowe itp.
2. Właściciele nieruchomości są obowiązani do przeprowadzania raz na pół roku w okresie jesiennym i wiosennym deratyzacji miejsc przeznaczonych do zbiorowego gromadzenia odpadów stałych typu altany śmietnikowe, zsypy.
3. Obowiązkowej deratyzacji podlegają wszystkie nieruchomości obszaru miasta.
4. Terminy przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji Burmistrz Miasta Jarosławia w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym podaje do publicznej wiadomości poprzez obwieszczenia.
5. Nadzór nad przebiegiem deratyzacji sprawują: Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny oraz Burmistrz Miasta Jarosławia.

Rozdział 8
Ustalenia końcowe
1.Właściciele nieruchomości są obowiązani do :
    a) zawarcia umowy na odbiór zebranych odpadów i nieczystości ciekłych
    b) udzielenia przedsiębiorstwu świadczącemu usługi w zakresie odbierania odpadów informacji niezbędnych dla ustalenia treści umowy,
    c) przechowywania dla celów kontroli przez okres min. 2 lat dowodów, potwierdzających odbiór odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych przez uprawnione jednostki. Udokumentowana ilość wywiezionych odpadów komunalnych powinna odpowiadać ilości wynikającej z wyliczenia dokonanego w oparciu o wskaźnik normatywny, natomiast ilość nieczystości płynnych powinna odpowiadać ilości zużytej wody w gospodarstwie domowym, określonej rachunkami za wodę, względnie normami zużycia.
2. Właściciele nieruchomości i terenów przeznaczonych do użytku publicznego mają obowiązek udokumentowania stosowania się do zasad utrzymania czystości i porządku wynikających z ustawy z dnia 13 września 1996 r. oraz niniejszej uchwały poprzez okazanie w przypadku kontroli stosownych umów oraz dowodów płacenia za usługi.
3. Nieprzestrzeganie zasad utrzymania czystości i porządku lub niewypełnienie nałożonych obowiązków wynikających z ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i niniejszej uchwały podlega karze grzywny.
4. Właściciele nieruchomości, którzy nie zastosują się do obowiązków w zakresie deratyzacji podlegają odpowiedzialności przewidzianej w przepisach ustawy z dnia 13 listopada 1963 o zwalczaniu chorób zakaźnych (Dz. U. Nr 50, póz. 279 z późn. zm.)
5. Kontrolę prawidłowości stosowania się właścicieli nieruchomości położonych na terenie miasta do przepisów ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, póz. 622 z późn. zm.) oraz zasad określonych w niniejszej uchwale powierza się Straży Miejskiej.


Załącznik Nr 2 do uchwały NR 106/XII/03 (1216kB) pdf
Załącznik Nr 2 do uchwały NR 106/XII/03 cz.II (1045kB) pdf

metryczka


Opublikował: Administrator (3 czerwca 2004, 12:00:00)

Ostatnia zmiana: Iga Szatyńska-Zagożdżon (27 stycznia 2006, 12:33:34)
Zmieniono: aktualizacja

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 2046